V dňoch 3. a 4. októbra prebiehali voľby do poslanecké snemovne. Ako je zvykom, celé predvolebné obdobie prinieslo množstvo kontroverzií, pokusov o vyfarbenie pravdy a hlavne odhodlanie konať. U množstva občanov to vyvolalo o voľbách väčší záujem než kedykoľvek predtým. Mnoho kampaní a združení tlačilo do popredia, že ísť voliť je tento rok skutočnou nutnosťou. Ale rátajú sa naše hlasy, keď o nich nikto nevie? Fenomén postovania fotiek s volebným lístkom nie je len tohtoročnou senzáciou, ale určite bol tieto dni najviac vidieť.
O tom, že žijeme v digitálnej dobe, niet pochýb. Čo nie je na sieťach, akoby ani neexistovalo. Ľudia veľmi často pridávajú fotky z fitka, screenshoty aplikácií s prebehnutými kilometrami, alebo akú kávu mali dnes na raňajky. Tak v podstate dávajú svetu vedieť, do akého spoločenstva patria. A rovnako to nie je ani s politikou. Vhodiť lístok do urny je dôležité, ale ukázať to ostatným, rovnako tak. "Bol som voliť" príspevok nás totiž zaradzuje do skupiny, ktorá plní svoje občianske povinnosti. Môže sa z neho vyčítať, že voľby nám nie sú ľahostajné a že nás budúcnosť našej krajiny zaujíma. Z obyčajného selfie sa teda stáva akýsi sociálny statement, ktorý ukazuje našu dospelosť, zodpovednosť alebo slúži minimálne ako módny doplnok.
Zdá sa to jednoduché. Odfotím, upravím a hop s tým na siete. V skutočnosti to tak úplne nie je. Za každým príspevkom stojí minimálne pár dôležitých rozhodnutí. Prvé začína v momentu, keď sa používateľ rozhodne fotku či video pridať. Prečo? Či už zámerne alebo podvedome, každý zdieľame s nejakým úmyslom. A to isté platí aj u tzv. “volebných selfies”.
Tu však vzniká otázka, prečo to všetci zdieľame? Je pridanie volieb rovnako dôležité ako samotné vhodenie hlasovacieho lístka? Ukázať, že ste boli voliť, sa pomaly stáva akousi normou, nie-li povinnosťou. Tlak zo sociálnych sietí a okolia tu zohráva dôležitú úlohu. Vďaka neustálemu opakovaniu, aké dôležité je zúčastniť sa volieb, nabývame dojem, že dokázať našu účasť je istou nutnosťou. Nutnosťou to nie je, ale škodu to tiež nespôsobuje. Pretože každý, kto svoj "volebný post" zdieľa, má potenciálne možnosť inšpirovať kopu ďalších, a to sa vyplatí. My v tomto prípade stratu istej autentičnosti stopercentne ospravedlňujeme.
Môže sa zdať, že hovoríme prevažne o generácii Z, opak je pravdou. Senzácia sa týka skoro všetkých generácií, len každej trošku inak. Mladí prvovoliči dávajú najavo vlastnú dospelosť a zodpovednosť, ktorú týmto aktom na seba preberajú. Rodičia práve často deťmi alebo kočíkom ukazujú, že nevolia pre seba, ale aj pre svoje deti a že majú predsa len tej zodpovednosti možno o kúsok viac. Pre staršiu generáciu je to dôkazom, že aj oni idú s dobou.
Túto medzigeneračnú rovinu môžeme pozorovať aj u mediálne známych osobností. Z mladších influencerov pridala príbeh s popisom “a rovno na voľby!” napríklad známa youtuberka Adel Hynková. S rôznymi obmenami, že voliť je hot teda sexy sa pridali napríklad Šárka Švastalová alebo novinárka Adéla Snopová. Za rodičov to bol napríklad po prvýkrát po dvanástich rokoch moderátor Čestmír Strakatý a so skladbou od Marty Kubišovej zdieľala volebnú urnu aj Tamara Klusová. Za staršiu generáciu zdieľal na svojom instagrame video s poslaním ať dojdete k voľbám aj herec Ivan Trojan.
V USA je veľmi bežné pridať “I voted” nálepku, ktorou dáte jasne najavo, že vy už máte voľby za sebou. Ikonický moment instagramu u nich funguje aj v reálnom svete, kedy to nálepkami len začína. V Spojených štátoch je úplne bežné nosiť merch danej politickej strany. A keď už nie merch, tak aspoň poriadne zdôrazniť farbu či už červené republikánske alebo modré demokratické. My sme si nálepku vynahradili aspoň “volebnými selfies” a založili tak vlastnú virtuálnu pečiatku. Či budeme do budúcnosti obliekať viac kampane strán, ťažko povedať ale možné je všetko.
Zdieľanie momentu z hlasovania nie je povrchné, ale je to možnosť zapojiť sa do novodobého spoločenského rituálu, ktorý sme si sami vytvorili. Zároveň je to ukážkou, že sa demokracia preniesla i do nášho digitálneho ja. Pridanie obyčajnej fotky so lístkom môže vďaka jednoduchému poslaní získať veľmi jednoducho dôležité presahovanie. Názorov na to môže byť veľa, ale jedna vec je jasná. Ísť volit je naozaj hot.
Zdroje: autorský text, Instagram