Top hledané
Výsledky (0)
Hoci, aký bude osud colnej politiky Donalda Trumpa nie je úplne jasné, rad firiem už ohlasuje zdražovanie svojich produktov.

Zdražovanie obľúbených značiek sa blíži. Náklady Trumpových ciel rad globálnych firiem prenesie na zákazníkov

Radim Červenka
30.May 2025
+ Pridať na Seznam.cz
3 minuty
Zdražování oblíbených značek se blíží

Situácia okolo uvalovania ciel spojenými štátmi na dovozované tovary sa mení z dňa na deň. Takmer každodenne prinášajú zahraničné spravodajské agentúry nové oznámenia o tom, čo sa okolo colnej politiky deje. Rad firiem, ktoré obchodujú na globálnej úrovni, však už teraz hovoria o nevyhnutnom raste cien. Najprv sa všetko bude týkať amerického trhu, ale medzinárodné výrobné a obchodné reťazce môžu priniesť aj globálne zdražovanie.

Donald Trump síce hovoril o tom, že by firmy mali zvýšené náklady prejaviť do svojich vlastných marží, avšak podnikatelia majú svoju vlastnú stratégiu a s clami sú pod tlakom zdražovania pre konečných zákazníkov.

Ako vysoké clá sa ustália počas značne dynamického vývoja v týchto obchodných vojnách je veľmi nejasné. Aktuálne americkou politikou ovláda právny spor o právomoci prezidenta Trumpa. Federálny súd v stredu rozhodol, že prezident Donald Trump prekročil svoje právomoci zavedením rozsiahlych ciel, ktoré zvýšili náklady na dovoz pre všetkých, od obrovských podnikov až po bežných Američanov.

Luxusní loft na prodej 3+kk, Praha Modřany
Luxusní loft na prodej 3+kk, Praha Modřany, Praha 4

Pred zdražovaním o desiatky percent môže USA zachrániť len súd

Administratíva sa však proti tomuto rozhodnutiu vo stredajší večer okamžite odvolala, čo ponecháva situáciu pre spotrebiteľov a firmy neistú a potenciálne predlžuje bitku o to, či Trumpove dovozné clá obstojia alebo dokonca zmenia podobu globálnej ekonomiky.

"Podľa správy spoločnosti Trade Partnership Worldwide sa očakáva, že clá zvýšia maloobchodné ceny v rôznych kategóriách o 11 % až 70 %, znížia výdavky spotrebiteľov o 123 miliárd dolárov ročne a znížia ekonomickú produkciu USA o 69 miliárd dolárov,"

upozornil na výpočty vplyvu ciel na americké hospodárstvo odborník na videoherný trh Daniel Ahmed na X.

Spomínaná správa štatisticky vypočítava, k akému zdraženiu by mohlo na americkom trhu dôjsť u niektorých elektronických produktov. Mnohé z nich sa totiž vyrábajú úplne dominantne v Číne, kam smerujú najvyššie americké clá. Správa vypočítava pravdepodobné zdraženia v desiatkach percent, pre videoherné konzoly, televízory, displeje, slúchadlá, počítačové komponenty, akými sú napr. klávesnice, myši alebo tlačiarne a tiež na mobilné telefóny.

Zdražovanie chystá Adidas a hrozí aj u európskych automobilov

V posledných niekoľkých rokoch sa intenzívne presúvala svetová produkcia chytrých mobilných zariadení do Číny. Tradiční výrobcovia v tomto sektore boli v mnohých prípadoch pohltení čínskym kapitálom. Príkladom môže byť americká značka telefónov Motorola, ktorá teraz patrí Číňanom.

Premium smartphony Apple sú stále vo vlastníctve rovnomennej americkej spoločnosti, ale zdražovanie iPhonov Apple je tiež na programe dňa. Cenovka iPhone 17 by mohla podľa odhadov prekročiť tisícku dolárov voči aktuálnej cene 799 dolárov. Apple navyše nereagoval na colnú politiku podľa Trumpových plánov a neplánuje presúvať svoju výrobu do USA a prezident firme pohrozil dokonca nebývalým dodatočným clom.

Clá sa zásadným spôsobom nedotknú len amerických spoločností. Zdražovanie plánuje aj popredný nemecký výrobca športového vybavenia Adidas, produkty pôvodne obuvníckej firmy sa predávajú po celom svete. Americký trh je pre firmu kľúčový.

"Vzhľadom na neistotu okolo rokovaní medzi USA a jednotlivými vývozci nevieme, aké budú konečné clá,"

uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Adidas Bjørn Gulden podľa CNN, napriek tomu spoločnosť hodlá premietnuť americké clá do cien na tamšom trhu.

Vzhľadom na prepojenosť globálneho trhu môžu ceny pre konečných spotrebiteľov rásť aj v Európe. České ekonomiky sa budú dotýkať najmä sprostredkovane cez českých dodávateľov nemeckých automobiliek. Posledné odhady hovoria o možnej strate medzi 0,3 až 0,5 % HDP prostredníctvom sektora automotive, aj automobilky tak môžu chcieť premiestniť svoje náklady na spotrebiteľov.

Zdroje: autorský text, CNN, e15.cz, novinky.cz, tomshardware.com, X.com

 

 

Páčil sa vám článok?
Diskusie 0 Vstúpiť do diskusie