Legendárne hudobné stanice, ktoré sa skrývajú pod hlavičkou MTV, prestanú od januára budúceho roka vysielať. Deje sa tak v dobe, kedy sa materská spoločnosť Paramount snaží znížiť svoje prevádzkové náklady až o 500 miliónov dolárov, teda v prepočte 10 miliard korún.
Očakáva sa, že mamutí gigant Paramount zastaví na prelome roka vysielanie staníc MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV a MTV Live. Svoje hudobné kanály zruší napríklad v Austrálii, Francúzsku a Brazílii. U nás aj na Slovensku by potom podľa portálu Mediaguru.cz mala na trhu zostať iba MTV Europe, ktorá ponúka lokalizovaný obsah s českými titulkami. Sústredí sa však predovšetkým len na vybrané reality šou. Tiež v susednom Nemecku a Rakúsku by mala stanica MTV Deutschland pokračovať. Nie však už s hudobným obsahom. Mala by tak byť zachovaná aj ako neplatená verzia, ktorú poznajú vo štandardnom rozlíšení aj českí diváci zo satelitu Astra 19,2 stupňa. Tým, čo však zostane ďalej v prevádzke, budú pravdepodobne aj digitálne platformy, možno aj vrátane hudobných, a špeciálne udalosti značky, ako je každoročné udeľovanie cien MTV European Music Awards.
Rada fanúšikov už očakávané zrušenie hudobného televízneho obsahu niekoľko týždňov komentuje na sociálnych sieťach. Poukazujú pritom na fakt, že popísaný krok môže oslabiť identitu značky a viesť k jej úplnému zániku.
Za všetko môže internet, ktorý doslova valcuje ostatné médiatypy. Vďaka on-line si totiž môžeme svoj obľúbený klip okamžite prehrať. Minulosť, kedy sme museli čakať, až na televízii klip pustia, je preč. Ponuka hudobného priemyslu je dnes oveľa bohatšia, než tomu bolo v 80. rokoch minulého storočia. Na internete si tak stačí jednoducho vybrať, akého interpreta práve chceme počúvať.
Stanica MTV bola v Spojených štátoch prvýkrát spustená v roku 1981. Rýchlo sa stala ikonou popkultúry. Bola spojená s takými historickými míľnikmi, akými bola napríklad premiéra klipu Michaela Jacksona Thriller, 16hodinové vysielanie série koncertov Live Aid v roku 1985 alebo nástup hudobného štýlu grunge, o ktorý sa zaslúžila predovšetkým Nirvana so svojou piesňou Smells Like Teen Spirit. V roku 1987 bola spustená jej európska verzia a o viac ako desať rokov neskôr potom nasledoval špeciálny britský kanál.
Práve európska pobočka MTV mala zásadný vplyv na šírenie západnej kultúry v krajinách bývalého sovietskeho bloku predovšetkým v 90. rokoch. Bývalá moderátorka Simone Angel, ktorá vtedy pracovala pre MTV Europe i MTV UK, pre BBC uviedla, že stanica bola miestom, kde sa všetko prepájalo a kde kultúra získavala globálny rozmer. Pripomenula, že Michail Gorbačov údajne povedal vedeniu MTV, že kanál ovplyvnil mladých ľudí v komunistických krajinách viac ako rakety, pretože prvýkrát ukázal, ako vyzerá západný život za železnou oponou. Kanál MTV Europe mal vtedy 100 až 150 miliónov divákov.
Značka MTV sa stala inšpiráciou pre mnoho ďalších hudobných kanálov, ako boli napríklad naše Óčko, Retro Music alebo Rebel. V súčasnosti tak môžeme v televízii naladiť hneď niekoľko ďalších staníc, ktoré hudbu púšťajú.
MTV sa postupne rozšírila aj na pôvodný program so seriálmi. S tým, ako rástol význam internetu a takých kanálov, ako je Youtube alebo TikTok, začala televízia hudobné videá úplne opustiť. Výnimkou bolo iba každoročné udeľovanie cien MTV European Music Awards.
Aktuálna programová skladba stanice preto v tejto chvíli zahrňuje najmä seriály ako Sherlock Holmes: Ako jednoduché, Kriminálny prípad Las Vegas a Červený trpaslík, doplnené o detské animované relácie SpongeBob v nohaviciach alebo Kung Fu Panda: Legendy o vychytralosti. Filmovú ponuku tvoria tituly z knižnice Paramount vrátane G. I. Joe: Odveta, Mission: Impossible – Národ grázlov, Indiana Jones a dobyvatelia strateného archu alebo komédie Podvodníčky a Paddington 2. Stabilnú súčasť vysielania potom tvorí aj lokálny stand-up formát Comedy Club.
Hudba zostáva predovšetkým doménou internetových platforiem YouTube, Spotify a YouTube Music. Pri neplatenom použití obsahu u nás bezkonkurenčne vyniká práve YouTube, ktorý používa na počúvanie hudby 7 z 10 respondentov, ako zistil prieskum Ressolution Group a Nielsen. Na počúvanie hudby ľudia využívajú hlavne telefón, počítač a prehrávač v aute, ukázal ďalej uvedený zdroj. Televízia tak už slúži skôr len na sledovanie filmov, seriálov, dokumentov, športových relácií a v obmedzenej miere patrne aj spravodajstva. Zlatý vek hudby na televízii, zdá sa, je nenávratne preč.
Zdroje: Mediaguru, BBC, Seznam Správy