Najväčšia svetová skupina zameraná na špičkovú módu a ďalšie luxusné tovary a služby LVMH zlákala do svojich radov súčasnú ikonu módného priemyslu - návrhára Jonathana Andersona. Bude to navyše po prvýkrát od doby, keď v Diorovi pôsobil ešte jeho zakladateľ, aby sa na dámskych, pánskych i haute couture kolekciách podieľala výhradne len jedna kreatívna osoba.
Príchod Andersona by mohol u jednej z najznámejších módných ikon, ktorej hodnota sa teraz odhaduje na 9 miliárd dolárov, spôsobiť zmenu kurzu. Poprvé sa o tom bude môcť verejnosť presvedčiť už koncom tohto mesiaca. Svoju prvú kolekciu Dior Men Summer 2026 totiž v Paríži predstaví 27. júna. Prvá prehliadka dámskej módy z novej kolekcie príde na rad v októbri.
„Som presvedčená, že do nášho domu prinesie kreatívnu a modernú víziu, inšpirovanú nádherným príbehom pána Diora a kolekciami, ktoré vytvoril. Budú ho podporovať naše tímy a naše neuveriteľné ateliery, ktoré jeho kreativitu nadchnú,“
povedala k tomu pre CNN Delphine Arnault, generálna riaditeľka spoločnosti Christian Dior Couture.
Od roku 2001, kedy sa stal Dior priamo súčasťou skupiny LVMH, platilo, že žiaden jej návrhár nemal jej pánsku i dámsku kolekciu plne v kompetencii. Andersonov nástup tak pre Dior znamená nielen personálne oživenie, ale aj riziko, či tak ťažkú úlohu dokáže zvládnuť. To všetko prichádza v dobe, keď módny priemysel čelí v dôsledku globálnych politických a ekonomických zmien klesajúcim predajom.
Anderson patrí medzi novú generáciu návrhárov, ktorí preberajú zodpovednosť za to, kam sa bude tento odbor v najbližších rokoch uberať. K tomu, že je čas na zmenu, sa pridávajú aj ostatní. Už v máji menovala francúzska skupina Kering bývalého návrhára Valentina Pierpaola Piccioliho kreatívnym riaditeľom spoločnosti Balenciaga. Personálne zemetrasenie prebehlo pred časom aj u značiek Gucci, Chanel, Versace, Bottega Veneta a Celine.
Severoirský návrhár, ktorý sa stal novou tvárou Diora, začínal svoju kariéru u značky Prada. Potom vlastnil značku JW Anderson a vytvoril prvú vlastnú kolekciu pre prehliadku na London Fashion Week.
Pred dvanástimi rokmi prešiel k značke Loewe. Tu sa stal známy vďaka svojim hravým a originálnym nápadom. Medzi Andersonovými hitmi patrí kabelka Puzzle a surrealistické návrhy, vrátane topánok, u ktorých bol podpätok nahradený fľaštičkami od laku na nechty.
Preslávil sa ale aj napríklad zbierkou Versus, k čomu ho vyzvala priamo Donatella Versace, alebo červeným outfitom pre speváčku Rihannu. Je tiež známy vďaka módne návrhoch pre hercov Daniela Craiga a Dame Maggie Smith a filmom Queer. So svojím režisérom Lucy Guadagninom spolupracoval aj pred troma rokmi na výrobe filmu Rivali. Obaja filmy sa mimochodom premietali aj v našich kinách.
O tom, akú veľkú udalosť predstavuje nástup Andersona, svedčí tiež fakt, že ročné tržby skupiny LVMH sa pohybujú okolo 23 miliárd dolárov, teda v prepočte približne 500 miliárd korún. A práve Dior chce naďalej patriť k jej vlajkovým loďám. Skupina vlastní spolu 75 značiek - od hotelových reťazcov cez módu až po kozmetiku.
"Zmena v kreatívnom vedení prináša novú príležitosť k oživeniu značky,"
napísal k tomu módný expert a analytik Luca Solca pre The New York Times. Či sa Andersonovi podarí postaviť značku Dior opäť na nohy, ukáže čas. Výsledky za sebou ale rozhodne má:
počas 11 rokov pôsobenia u Loewe túto značku premieňal z málo známeho mena na jednu z najhorúcejších módných značiek súčasnosti s ročnými tržbami odhadovanými na 2 miliardy dolárov.
Zdroje: autorský článok, CNN, The New York Times, Wikipedia