Top hledané
Výsledky (0)
Dior chce čeliť tlaku, ktorému teraz módní priemysel čelí.

Poprvé od doby Christiana Diora bude značka mať iba jedného hlavného návrhára. Stáva sa ním Jonathan Anderson

Radek Polák
12.Jun 2025
+ Pridať na Seznam.cz
3 minuty
Značka čelí novým výzvam

Najväčšia svetová skupina zameraná na špičkovú módu a ďalšie luxusné tovary a služby LVMH zlákala do svojich radov súčasnú ikonu módného priemyslu - návrhára Jonathana Andersona. Bude to navyše po prvýkrát od doby, keď v Diorovi pôsobil ešte jeho zakladateľ, aby sa na dámskych, pánskych i haute couture kolekciách podieľala výhradne len jedna kreatívna osoba.

Príchod Andersona by mohol u jednej z najznámejších módných ikon, ktorej hodnota sa teraz odhaduje na 9 miliárd dolárov, spôsobiť zmenu kurzu. Poprvé sa o tom bude môcť verejnosť presvedčiť už koncom tohto mesiaca.  Svoju prvú kolekciu Dior Men Summer 2026 totiž v Paríži predstaví 27. júna. Prvá prehliadka dámskej módy z novej kolekcie príde na rad v októbri.

„Som presvedčená, že do nášho domu prinesie kreatívnu a modernú víziu, inšpirovanú nádherným príbehom pána Diora a kolekciami, ktoré vytvoril. Budú ho podporovať naše tímy a naše neuveriteľné ateliery, ktoré jeho kreativitu nadchnú,“

Luxusní vila 5+kk na pronájem Praha západ
Luxusní vila 5+kk na pronájem Praha západ, Okolí Prahy

povedala k tomu pre CNN Delphine Arnault, generálna riaditeľka spoločnosti Christian Dior Couture.

Turbulencie na trhu s módu

Od roku 2001, kedy sa stal Dior priamo súčasťou skupiny LVMH, platilo, že žiaden jej návrhár nemal jej pánsku i dámsku kolekciu plne v kompetencii. Andersonov nástup tak pre Dior znamená nielen personálne oživenie, ale aj riziko, či tak ťažkú úlohu dokáže zvládnuť. To všetko prichádza v dobe, keď módny priemysel čelí v dôsledku globálnych politických a ekonomických zmien klesajúcim predajom.

Anderson patrí medzi novú generáciu návrhárov, ktorí preberajú zodpovednosť za to, kam sa bude tento odbor v najbližších rokoch uberať. K tomu, že je čas na zmenu, sa pridávajú aj ostatní. Už v máji menovala francúzska skupina Kering bývalého návrhára Valentina Pierpaola Piccioliho kreatívnym riaditeľom spoločnosti Balenciaga. Personálne zemetrasenie prebehlo pred časom aj u značiek Gucci, Chanel, Versace, Bottega Veneta a Celine.

Anderson stojí za radom značiek

Severoirský návrhár, ktorý sa stal novou tvárou Diora, začínal svoju kariéru u značky Prada. Potom vlastnil značku JW Anderson a vytvoril prvú vlastnú kolekciu pre prehliadku na London Fashion Week.

Pred dvanástimi rokmi prešiel k značke Loewe. Tu sa stal známy vďaka svojim hravým a originálnym nápadom. Medzi Andersonovými hitmi patrí kabelka Puzzle a surrealistické návrhy, vrátane topánok, u ktorých bol podpätok nahradený fľaštičkami od laku na nechty.

Preslávil sa ale aj napríklad zbierkou Versus, k čomu ho vyzvala priamo Donatella Versace, alebo červeným outfitom pre speváčku Rihannu. Je tiež známy vďaka módne návrhoch pre hercov Daniela Craiga a Dame Maggie Smith a filmom Queer. So svojím režisérom Lucy Guadagninom spolupracoval aj pred troma rokmi na výrobe filmu Rivali. Obaja filmy sa mimochodom premietali aj v našich kinách.

Otvoriť v galérii (1)
Niektoré bývalé kolekcie vyzerali trochu usedle, značku čaká oživenie
Niektoré bývalé kolekcie vyzerali trochu usedle, značku čaká oživenieSource: Pixabay

Snaženie sa o oživenie záujmu o Dior

O tom, akú veľkú udalosť predstavuje nástup Andersona, svedčí tiež fakt, že ročné tržby skupiny LVMH sa pohybujú okolo 23 miliárd dolárov, teda v prepočte približne 500 miliárd korún. A práve Dior chce naďalej patriť k jej vlajkovým loďám. Skupina vlastní spolu 75 značiek - od hotelových reťazcov cez módu až po kozmetiku.

"Zmena v kreatívnom vedení prináša novú príležitosť k oživeniu značky,"

napísal k tomu módný expert a analytik Luca Solca pre The New York Times. Či sa Andersonovi podarí postaviť značku Dior opäť na nohy, ukáže čas. Výsledky za sebou ale rozhodne má:

počas 11 rokov pôsobenia u Loewe túto značku premieňal z málo známeho mena na jednu z najhorúcejších módných značiek súčasnosti s ročnými tržbami odhadovanými na 2 miliardy dolárov.

 

Zdroje: autorský článok, CNN, The New York Times, Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa vám článok?
Diskusie 0 Vstúpiť do diskusie
Tagy: