Nový Metropolitný plán, ktorý v Prahe nahrádza pôvodnú územnoplánovaciu dokumentáciu a zjednoduší plánovanie rozvoja hlavného mesta, je na svete. Inštitút rozvoja a plánovania hlavného mesta Prahy predpokladá, že sa vďaka tomu vytvorí priestor až pre 350 tisíc nových bytov.
Nový plán, príprava ktorého trvala približne 12 rokov, má efektivizovať územné plánovanie a urýchliť výstavbu v metropole. Oproti súčasnému dokumentu zahŕňa výškovú reguláciu alebo rozdelenie na špecifikované lokality a ich ochranu, zároveň počíta so vznikom nových štvrtí na súčasných brownfieldoch.
„Chceme chrániť hodnoty mesta a zároveň umožniť novú modernú výstavbu na miestach, kde je to vhodné,"
vysvetlil pre ČTK pražský primátor Bohuslav Svoboda. Podľa neho je totiž súčasný plán, ktorý pochádza z roku 1999, už prekonaný.
Nový plán má priniesť férovejšie podmienky pre developerov s podielom na financovaní verejnej vybavenosti s pomocou takzvaných plánovacích zmlúv a zaviesť nový výpočet hrubej podlažnej plochy. Vďaka tomu by mali stavebníci lepšie vedieť, ako intenzívne môžu stavať.
"Sú v ňom zakotvené všetky investičné akcie štátu a mesta. Metropolitný plán tak umožní rýchlu a masívnu výstavbu vrátane záruky dostatočného verejných vybavenosti,"
písal redakcii zástupca pre oblasť územného a strategického rozvoja Petr Hlaváček.
Uvedený predpoklad s vďakou bol potvrdený napríklad tiež Asociáciou developerov, ktorá označila zverejnenie aktualizovanej verzie plánu za významný krok v dlhodobom úsilí o moderné a predvídateľné plánovanie rozvoja hlavného mesta.
„V tomto momente sa s textovou aj grafickou podobou plánu ešte podrobne oboznamujeme, a preto zatiaľ nemôžeme poskytovať detailný komentár. Veríme však, že po mnohých rokoch príprav sa Metropolitný plán stane dôležitým míľnikom v riešení dlhodobého problému nedostatočnej výstavby v Prahe a že naplní očakávania v podobe zvýšenia kapacity pre bytovú aj komerčnú výstavbu,"
uviedol pre LP-Life generálny sekretár asociácie Zdeněk Soudný a dodal, že dúfa, že finálny dokument bude pre svojich užívateľov zrozumiteľný a nebude zaťažený prehnanou reguláciou, ktorá by jeho praktické využitie komplikovala.
Niektorí politici ale kritizujú výškové limity, ktoré dokument obsahuje. Boli by skôr za to, aby sa stavalo viac do výšky.
„Tu si myslím, že Praha je pápežskejšia než pápež, a to je podľa mňa dlhodobo neudržateľné – aby sa v kopcovitej Prahe nemohlo stavať viac do výšky, mi príde naozaj absurdné,“
uviedol v tlačovej správe napríklad predseda zastupiteľského klubu ANO Patrik Nacher.
Podľa riaditeľa Ústavu plánovania a rozvoja Ondřeja Boháča predstavuje nový plán maximálnu možnú dohodu nad budúcnosťou Prahy. Ako tvrdí, zohľadňuje nespočetne protichodných záujmov a pohľadov. Aby však mohol plán začať skutočne plniť svoju úlohu, je nevyhnutné, aby zároveň efektívne fungovali stavebné úrady a celý systém povolovania stavieb. A to nielen v Prahe, ale aj inde.
ANO, SPD a Motoristi, ktorí by mali tvoriť novú vládu, sú v otázke urýchlenia povolovacích procesov, a teda výstavby, zhodní. Všetky tri strany sa napríklad zhodnú na využívaní zanedbaných a opustených pozemkov, teda brownfieldov. ANO na nich chce odblokovat výstavbu bytov, nastaviť nové pravidlá a odstrániť niektoré prekážky. Podobne situáciu vidí aj SPD. Motoristi potom chcú zaviesť centralizovaný register brownfieldov a urýchliť pre tieto lokality povolovacie konanie. Zároveň by chceli zaviesť legislatívne výnimky pre brownfieldy, na tých by bolo prednostné povolovanie a znížené požiadavky na technickú infraštruktúru.
Rozpor medzi stranami je ale v prístupe k ministerstvu pre miestny rozvoj. Zatiaľ čo ANO by ho zrušilo, čo by si za určitých podmienok boli schopní predstaviť aj Motoristi, SPD by úrad radšej ponechalo a reformovalo.
S tým je úzko spojená aj téma digitalizácie stavebného konania. ANO chce v tej súvislosti pripraviť nový systém na základe analýzy a vybrať najvhodnejší model. To všetko ale až potom, čo bude zavedený pôvodný návrh stavebného zákona. Systém by sa mal podľa SPD zavádzať po etapách, a to dôkladne otestovaný a používateľsky jednoduchý. Termín dokončenia digitalizácie stavebného konania zverejnený súčasnou vládou na 1. január 2028 považuje hnutie za nepravdepodobný. Motoristi v programe uviedli, že dokončia digitalizáciu stavebného konania s dôrazom na jednoduchosť a funkčnosť pre občanov, firmy aj samosprávy. Už ale nedodali, ako si to konkrétne predstavujú.
Hlavné mesto počíta v každom prípade zatiaľ s tým, že teraz predstaví návrh Metropolitného plánu. Už počas novembra sa tak uskutoční celý rad doprovodných akcií pre verejnosť aj odborných diskusií a ďalej tiež dve verejné prerokovania. Pripomienky môžu vlastníci pozemkov alebo mestské časti podávať online cez Portál Pražana.
Schválenie plánu pre hlavné mesto je nepochybne dobrá správa ako pre nehnuteľnostných investorov a stavebníkov, tak pre tých, ktorí hľadajú nové bývanie. Len realita ale ukáže, či sa dobré úmysly premenia na konečný prínos. Rôznych sľubov a vyhlásení zaznelo v posledných rokoch už naozaj veľa.
Zdroje: autorský článok, vlastné dotazovanie, Hl. m. Praha, ČTK