Po tom, ako Rada Českého televízora rozhodla, že novým generálnym riaditeľom sa stane Hynek Chudárek, sa špekuluje, aké zmeny čakajú na verejnoprávnu inštitúciu. Nový šéf by mal televíziu riadiť až do polovice roka 2031. Chrbát mu bude kryť ďalší mediálny matador.
Keď týždeň po prvých troch kolách volieb nového generálneho riaditeľa zasadla Rada Českej televízie, nepredpokladalo sa, že by mohol byť nový šéf zvolený.
V štvrtom a piatom kole dostali obaja kandidáti, teda Milan Fridrich i Hynek Chudárek, po ôsmich hlasoch. Prekvapenie ale nastalo v momente, keď sa Fridrich rozhodol z volieb odstúpiť. Chudárek bol vďaka tomu zvolený 13 hlasmi z 16 možných.
Avšak je jasné, že aspoň v prvom období bude Fridrichova pozícia významnejšia, ako by neúspešnému kandidátovi prináležala. Obaja manažéri budú pre budúcnosť televízie kľúčoví. Súčasný šéf programu televízie Milan Fridrich si za svoju ústupčivosť vydupkal pozíciu štatutárneho zástupcu a vrchného riaditeľa, ktorý bude mať pod sebou program, obsah aj digitálne služby.
„Môžete si v tandeme, ktorý ste tu deklarovali, začať riadiť televíziu od 1. júla,“
Povedal smerom k obom hneď po výsledku rokovania predsedu Rady ČT Karel Novák. To potvrdil aj samotný víťaz výberového konania.
„Vo svojom projekte som hovoril, že sa chcem opierať o silných manažérov, preto som zužil manažment na úzky počet ľudí, a že tiež chcem spolupracovať s ľuďmi, ktorých veľmi dobre poznám z České televízie, aby sa rozbehla okamžite a okamžite mohla plniť svoju úlohu voči verejnosti,“
uviedol po rozhodnutí rady Chudárek.
Čo konkrétne to bude znamenať? Oba uviedli, že v najbližšom čase neplánujú odvolanie riaditeľa divízie spravodajstva a publicistiky Petra Mrzeny, ktorý sa počas voľby ohradil proti vyjadreniu niektorých kandidátov o údajne nevyváženom spravodajstve. Ale plánujú oddeliť spravodajstvo od publicistiky a obnoviť samostatnú ekonomickú redakciu. Nové publicistické relácie podľa Fridricha vzniknú najskôr od januára, možno od polovice jari, pretože jesenný vysielací plán už je naplánovaný.
Podľa niektorých expertov môže dôjsť aj k ďalším zmenám. Tých by si mal všimnúť každý, kto si naladí Českú televíziu.
„Budem zvedavý, či sa pohne dopredu trebárs vizuálna podoba staníc Českej televízie, dizajn poradov alebo či dôjde k zmenám v Událostiach, ktoré navrhoval Milan Fridrich,"
komentoval situáciu pre Českú tiskovú kanceláriu mediálny expert zo serveru DigiZone Filip Rožánek.
Nový generálny riaditeľ povedal, že spustenie programu ČT3 určite nebude od budúceho roku, ale prípadne až neskôr počas funkčného obdobia. Je tiež proti zlúčeniu s Českým rozhlasom, ako navrhuje třeba šéf hnutia ANO Andrej Babiš. Chudárek tiež uprednostňuje súčasný systém poplatkov, ktorý znamená viac peňazí proti financovaniu zo štátneho rozpočtu.
Oboje sa budú snažiť naviazať na dobu, keď televíziu šéfoval Petr Dvořák a naopak odstrihnúť od toho, ako posledných pár rokov verejnoprávna televízia fungovala za Jana Součka.
„Postupne to musí nabrať do normálnych koľají, na ktoré sme boli tu s Milanom zvyknutí v dobe manažmentu Petra Dvořáka. A televízia vtedy fungovala veľmi dobre. Nehovorím, že ju budeme kopírovať, to určite nie, ale je na čo nadväzovať,“
prehlásil pre server Mediar.cz Chudárek.
Hynek Chudárek je bývalým spoluzakladateľom a šéfom hudobnej stanice TV Óčko. Až doteraz bol v Českej televízii obchodným riaditeľom. Na pozíciu generálneho riaditeľa neúspešne kandidoval už v rokoch 2009 a 2011. Milan Fridrich pôsobí v Českej televízii približne 20 rokov. Posledných 14 rokov riadi jej program. Bol už v manažmente Jiřího Janečka, Petra Dvořáka i Jana Součka, ktorý musel tento rok na jar odstúpiť.
Podľa Asociácie televízneho vysielania bola vlaňajší priemerný čas sledovania televízie v Česku v cieľovej skupine ľudí starších 15 rokov 3,5 hodiny denne. Jedným z najžiadanejších programov patrí zápasy českých hokejistov na majstrovstvách sveta. Tieto tento rok priťahovali v priemere 1,5 milióna divákov. Česká televízia je súčasne médiom, ktoré spolu s Českým rozhlasom poskytuje najdôveryhodnejšie spravodajstvo. Presvedčených je o tom necelých 60 percent z nás, ako zistil tohtoročný prieskum Digital News Report. Na spravodajský program Události sa na staniciach ČT1 a ČT24 pozerá v priemere okolo 800 tisíc ľudí.
Zdroje: autorský text, Ceskenoviny.cz, ČT, Mediar.cz, Mediaguru.cz, Digital News Report, ATO