Pýtate sa, kam vyrážame tento rok v lete najčastejšie na dovolenku? Chorvátsko to už nie je, ako potvrdzujú výskumy aj komentáre zástupcov cestovných kancelárií. Aktuálne vyhráva Taliansko. Výrazný rast záujmu hlási tiež napríklad Albánsko.
Väčšina z nás sa v lete vydá do Talianska. Podľa prieskumu Holiday Barometer agentúry Ipsos, ktorý prebiehal v únore a marci, navštívi túto krajinu viac ako pätina Čechov. K východným susedom na Slovensko potom pojede menej ako 15 percent ľudí. Do Španielska je to 12 percent.
Výsledky potvrdzujú trend, ktorý hovorí o tom, že k ideálnym miestam na dovolenku stále patria najmä niektoré priamorské destinácie.
„Naši klienti jazdia v lete hlavne na Stredozemie. Ide o Turecko, Grécko alebo Taliansko,“
povedal LP-Life hovorca cestovnej kancelárie Fischer Jan Bezděk.
Ochladenie záujmu o Chorvátsko bolo príznačné už pre minulú letnú sezónu, čo dokladá analýza Českého statistického úradu. Dôvodom budú pravdepodobne zvyšujúce sa ceny ubytovania aj v obchodoch, ktoré niekedy prekračujú aj tie západoeurópske. Dokument úradu potvrdzuje, že dopyt po dovolenke v Taliansku vzrástol v medziročnom porovnaní až o štvrtinu.
Do Talianska smerovalo takmer 800 tisíc dlhších ciest, zatiaľ čo do Chorvátska približne o 120 tisíc ciest menej. Na Slovensko to bolo okolo 550 tisíc ciest. Na štvrtom mieste bolo Grécko, piate Rakúsko a šiesty Egypt. Do týchto krajín smerovalo od 470 po 440 tisíc dlhších ciest. Na siedmom a ôsmom mieste sa umiestnilo Turecko a za ním Španielsko. Nie sú to však jediné destinácie, ktoré sú v hľadáčiku našich plánov.
„Výrazný nárast záujmu tento rok zaznamenávame u Albánie,“
písala redakciu Klára Divíšková z Čedoku. Dôvodom je podľa expertov hlavne to, že krajina ponúka nedotknutú prírodu, krásne pláže a fakt, že nie je ešte tak veľmi ovplyvnená turizmom.
Väčšinou sme ubytovaní v hoteli, ukazujú závery Českého štatistického úradu. Priemerná dĺžka takéto dovolenky sa pohybuje okolo siedmich až ôsmich nocí.
„Jednoznačne víťazia týždňové pobyty,“
potvrdila nám Simona Fischerová z cestovnej kancelárie Blue Style.
Priemerne za jeden deň minieme na dovolenke približne 2 130 korún, čo je dané najmä tým, že nám ide hlavne o relaxáciu, rodinné stretnutia a objavovanie prírody.
Časť ľudí súčasne sleduje, či nie je vytúžené miesto dovolenky rizikové z pohľadu prírodných alebo iných katastrof. Ide napríklad o časté požiare. Takým miestam sa snaží skôr vyhnúť, zistil Holiday Barometer. Túto obavu tento rok pociťuje 40 percent európskych cestovateľov, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2022.
Nároky verejnosti na bezpečnosť, pohodlie aj doplnkové služby sa zvyšujú, uvádzajú cestovné kancelárie. Približne štvrtina klientov si vyberá opakovane tú istú destináciu a ide na dovolenku dvakrát ročne.
„U našich klientov dlhodobo vedú štvorhviezdičkové a päťhviezdičkové hotely a tiež klesá podiel pri ubytovaní v nižších kategóriách. Najviac si klienti objednávajú stravovanie formou all inclusive. Z typov dopravy majú najvyšší podiel rozhodne letecké zájazdy, výrazne sa zvyšuje aj u destinácií ako sú Chorvátsko alebo Čierna Hora, kde sa predtým cestovalo primárne autom,“
dodáva Divíšková.
Navzdory globálnej neistote ľudia cestujú s väčšou chuťou ako kedykoľvek predtým, čo podľa Holiday Barometer potvrdzuje fakt, že 79 percent Európanov a 71 percent Američanov má v pláne vyraziť v lete na dovolenku. Uvedená sezóna vrcholí v júli a auguste a končí sa v septembri.
Vedľa toho rastie ale aj záujem o dovolenky mimo hlavnej letnej sezóny. Zvyčajne ide o druhé alebo tretie dovolenky, kedy sa ľudia chcú ohriať.
"Ešte do konca októbra je príjemné teplíčko napríklad na tuniskom Djerbe, ktorý je približne 2,5 hodiny letu z Čech. Alebo celoročný Egypt. Počas jesene a zimy potom rastie záujem aj o vzdialenejšie destinácie - napríklad Kapverdy, Omán, Spojené arabské emiráty a tiež Zanzibar,"
vysvetľuje na záver Fischerová.
Či už sa na dovolenku vydávame kamkoľvek, musíme počítať s tým, že si oproti minulosti opäť o trochu priplatíme. Odmenou nám môže byť ale rada nevšedných zážitkov, na ktoré budeme ešte dlho spomínať.
Zdroje: autorský článok, vlastné dotazovanie, Ipsos, Český štatistický úrad