Obchodníci pred vianočnými sviatkami lákajú na najrôznejšie zľavové akcie, ktoré im pomôžu zlepšiť svoje ekonomické výsledky. Marketingové heslá jednotlivých predajcov sa preto v týchto dňoch hemžili takými termínmi, ako boli Singles Day, Black Week, Black Friday alebo Cyber Monday. Na týždeň zliav potom plynule nadväzuje adventné nakupovanie, ktoré tradične prináša najvyššiu víkendovú návštevnosť aj tržby v roku.
Cenovo zvýhodnený posledný novembrový týždeň oslovuje čím ďalej viac obchodníkov aj samotných zákazníkov. Akcie, ako bol Singles Day 11. novembra alebo Black Week na konci minulého mesiaca, predznamenávajú vianočnú sezónu. Napríklad minulý rok tržby e-shopov za týždeň s Black Friday dosiahli okolo osem miliárd korún. Tento rok záujem o výpredaje z Black Friday bol podľa predajcov ešte vyšší. Len na internete Česi minuli približne 8,5 miliardy, ako uviedla Asociácia pre elektronický obchod.
Black Friday pravidelne prináša najvýhodnejšie ponuky roka naprieč kategóriami; obchodníci sázajú na výrazné zľavy aj u drahších položiek a na výpredaj starších kolekcií. Významne rastie návštevnosť obchodných centier aj online predajov.
"Všeobecne platí, že tento rok sú zákazníci optimistickí a míňajú viac. Keď akcia trvá celý týždeň, tak nám to predovšetkým pomáha lepšie zvládať nápor na logistiku a pracovníkov v našom sklade,"
Napísal LP-Life vedúci externé komunikácie optik Alensa Peter Langer.
Treba sexshop Ružový slon, ako potvrdil ČTK, eviduje oproti minulému roku dvojnásobné obraty. Priemerná hodnota objednávky stúpla približne o štvrtinu, uviedol majiteľ sexshopu Adam Durčák. V obchodoch Super zoo stúpla dopyt počas Black Friday medziročne o 15 percent. Rast záujmu hlási rovnako napríklad obchod s kosmetikou Angry Beards, ktorý mal zvýšiť výsledky obratov o takmer 80 percent. Na celoročných výsledkoch sa u tohto obchodníka obdobie Black Friday minulý rok podieľalo šiestimi percentami, tento rok by to vraj mohlo byť osem až desať percent.
"Prejavuje sa aj záujem o vianočný sortiment. Niektorí zákazníci už zaobstarávajú darčeky pod stromček pre svojich maznáčikov, ako napríklad pamlsky a hračky,"
povedal ČTK zástupca firmy Luboš Rejchrt.
Predajca elektroniky Datart zasa uviedol, že tento rok záujem o Black Friday zľavy vzrástol medziročne o desať percent. Hlad po novom tovare potvrdzuje aj Planeo, ktoré do ponuky Black Friday zaradilo dvojnásobné množstvo produktov. Oproti minulému je vraj väčšia dopyt napríklad po herných konzolách alebo elektrických zubných kefkách. V tomto segmente síce Black Friday zostáva kľúčovým lákadlom roka, avšak december vďaka inej skladbe tovaru a dlhšiemu obdobiu často prináša ešte vyššie obraty.
"Trendom prierezom trhu je rozširovanie akčného sortimentu a dlhší trvanie kampaní. Zároveň posilňuje omnichannel prístup. Zákazníci kombinujú inšpiráciu online s nákupom v kamenných predajniach a naopak. Nájomníci jednotne očakávajú vyššie obraty ako minulý rok, a to vďaka lepšej príprave, rozšírenej ponuke a dlhšej platnosti jednotlivých kampaní,"
informoval redakciu zástupkyňa riaditeľa prenájmu obchodných centier v CBRE Miriama Malewská.
Po Black Friday nasleduje na začiatku decembra Cyber Monday a potom už adventné víkendy, ktoré sú zamerané na darčeky, zimné a party kolekcie. Tie už nestoja toľko na razantných zľavách. Dôraz sa kladie skôr na prehľadnosť ponuky, inšpiráciu a zážitky z nakupovania.
V segmente krásy bývajú decembrové tržby obvykle 2 až 3krát vyššie než v bežnom mesiaci a predbiehajú i Black Friday. Táto akcia sa stáva spúšťačom pre vyššiu návštevnosť. Počas Black Friday veľké centrá obvykle zaznamenávajú zhruba o 15 percent viac návštevníkov než v priemerný piatok v roku. Vzostupný trend potom pokračuje až do konca roka.
„Očakávame, že tohtoročná vianočná návštevnosť obchodných centier bude približne na úrovni minulého roku. December zvyčajne tvorí približne 9 až 11 percent celoročnej návštevnosti. Najvýraznejší vrchol nastáva v poslednom adventnom týždni, kedy návštevnosť typicky stúpa o 40 až 50 percent nad celoročný priemer. Po covide sa navyše zmenil spôsob nakupovania. Najväčší nápor je dnes sústredený do úplného finále pred Vianocami, zatiaľčo skôr bol veľmi silný už aj tretí adventný týždeň,“
dodáva Malewská.
E-shopy pritom očakávajú, že vianočné tržby dosiahnu 73,5 až 77 miliárd korún, čo je o päť až desať percent viac než v minulom roku. Z toho je zrejmé, že obchodníci aj zákazníci si na zľavové a ďalšie podporové akcie, ktoré majú zvýšiť predvianočné predaje, zvykli. Mnoho z predajcov sa snaží správať poctivo a dodržiava pravidlá. To dokazujú aj najnovšie čísla: kým v roku 2023 pravidlá informovania o zľavách porušilo podľa Českej obchodnej inšpekcie percent kontrolovaných obchodníkov, minulý rok ich bolo 28 percent a tento rok je to zatiaľ len približne štvrtina.
Zdroje: autorský článok, vlastné dotazovanie, ČTK