Počítačové hry môžu vaše deti naučiť hazardu, ani neviete ako. Zatiaľ čo v zahraničí sa toto už začína prísne obmedzovať, u nás sa spí na vavrínoch. Nejde navyše o nejaké prvoplánovo hazardné hry, ale aj zdánlivo nevinné, dokonca aj ryze dievčenské.
Ide o hry, v ktorých sa za peniaze kupuje niečo abstraktné. Až po nákupe si používateľ zistí, čo si kúpil, v podstate čo „vyhral“. Problém je, že niekedy sú deti do týchto nákupov manipulované až tlačené.
Medzi najvýraznejších zástupcov takýchto hier u nás patrí hra CS2.
V rámci tejto populárnej hry, Counter-Strike 2, youtuber Petr Brunner, známy ako EvilBender, prišiel o milión korún. Boli údajne večery, keď na webových stránkach prehral aj desiatky tisíc korún. Išlo však nie o klasické hazard v podobe automatov a online kasín, ale o skiny do známej strieľačky, píše antiyoutuber.
Problémom je aj to, že v minulosti tieto hazardné otváračky streamovali niektorí hráči na platformách ako je Youtube alebo Twitch. Neskôr od toho ustúpili, uvedomili si riziko hazardu. Spomínané platformy už takisto tieto typy streamov nepodporujú.
V hre si kupoval kľúče k bednám, ktoré môžu skrývať rôzne cenné predmety. Niektoré aj veľmi vzácne.
Kombinuje sa tu teda zvedavosť, túžba si otvoriť niečo cenné a v podstate veľmi jednoduchá metóda platby.
Nie je problém nakupovať stále nové a nové skiny.
Situáciu zhoršoval aj fakt, že všetky skiny zbraní skutočne môžete predať a zarobiť na tom. Hry navyše nenápadne manipulujú hráčov tak, aby si platené balíčky kupovali.
Práve z toho dôvodu, že skiny, alebo tiež loot boxy alebo iné výherné balíčky de facto kopírujú princípy hazardného stávania, už v niekoľkých štátoch pristúpili ku regulácii, tak aby hry s daným obsahom neboli dostupné deťom.
Slovenská republika zatiaľ obdobné opatrenia neprijala.
„Ignorovaním bohužiaľ pohrebávame všetky zmeny v oblasti hazardných hier z posledných rokov, ktoré stáli veľa času, úsilia a peňazí,“
varuje Jan Řehola, riaditeľ Inštitútu pre reguláciu hazardných hier.
Belgicko a Holandsko považujú za nelegálnu formu hazardu a zakázali ich predaj.
Veľká Británia zakázala používanie loot boxov len v prípade, že ich obsah je možné predávať mimo samotnej videohry.
Čína a Južná Kórea vyžadujú od vývojárov hier, aby zverejnili šance na výhru ceny.
Japonsko zakazuje iba niektoré typy loot boxov, ako je „kompu gacha" – jedná sa o boxy s vzácnymi odmenami, ktoré je možné odomknúť len po zakúpení kolekcie iných predmetov z loot boxov.
Francúzsko to ľahko obišlo. Na Reddite sa pred šiestimi rokmi objavila zaujímavá informácia, ktorá mala práve závislosť na otváraní bedien zmierniť. Hráči CSka museli pred kúpou skinu použiť „rentgenový skener“, aby videli, čo presne je v bedni. Až potom sa mohli rozhodnúť, či za bednu zaplatia alebo nie. Nakoniec to bolo zrušené, pretože podľa miestnych zákonov bedne nespĺňali hazard, keďže získané skiny bolo možné ďalej predávať.
Táto obľúbená hra pre dievčatá so virtuálnym a veľmi prepracovaným svetom koní a stajní, a krásnym mestečkom a prírodou, mala podobný problém. Nátlak na nákup virtuálnej meny, oblečenia do hry, vybavenia pre kone, samotné kone. Ten bol vyvíjaný aj pri sezónnych záležitostiach, Vianoce, Halloween, kedy tu boli nesmierne lákaví noví magickí kone, štýlové oblečenie atď. Oficiálnou sťažnosťou sa teda volalo po zmierňovaní.
Celkovo je teda aspoň tlak na to, aby tieto finančné požiadavky mimo nákupu samotnej hry neboli viditeľné, alebo nákupy neboli podmienené funkčnosťou hry.
Vhodným opatrením je tiež nastavenie limitov prostredníctvom aktivácie rodičovských zámkov a obmedzenie nákupov v hrách. Dobré je tiež preberať, čo si do hry chcete kúpiť a prečo. Čo už ale vnímate ako nepriemeraný n tlak.
Zdroje: monolith.law/, commission.europa.eu, reddit.com, antiyoutuber.cz, tlačová správa