Top hledané
Výsledky (0)
Khmerské svadby sú jedným z najdôležitejších a najbohatších kambodžských tradícií, v ktorých sa prelínajú budhistické, čínske a indické vplyvy.

Beriem si Kambodžu: Ženy na milenky útočia kyselinou, tak môže vyzerať polygamická spoločnosť

Kristina Valachyová
21.Oct 2025
+ Pridať na Seznam.cz
7 minut
Špeciálna rubrika
Svadba

V Kambodži, kde väčšina obyvateľov vyznáva budhizmus, je svadba považovaná za nábožensky významný obrad. Tradične trvá až tri dni, ale v dnešnej dobe ho mnoho párov skracuje na jeden alebo dva dni.

Dohodnuté sobáše majú v Kambodži dlhú tradíciu. Partnerov často vyberajú rodičia, ktorí sa medzi sebou dohodnú a tiež stanovia dátum svadby. Počas zasnúbenia niekedy ženích vykonáva "službu neveste", tj. pomáha rodine svojej snúbenky. Napriek tomu, že dnes majú mladí ľudia väčšiu slobodu pri výbere partnera, súhlas rodičov zostáva dôležitým prejavom úcty. Muži sa zvyčajne ženia vo veku 20 až 25 rokov, ženy vo veku 16 až 22 rokov. Sobáš do dobrej rodiny je stále považovaný za spôsob, ako rodičom prejaviť vďačnosť a úctu.

Prodej bytu 3+kk, Praha 7 - 117
Prodej bytu 3+kk, Praha 7 - 117, Praha 7

Výnos

V Kambodži je zvykom, že ženích zaplatí rodičom nevesty výnos a pokryje všetky náklady na svadbu. Suma výnosu má symbolizovať jeho schopnosť postarať sa o manželku a úctu k rodine. Ak by sa dievča vydala bez výnosu, bolo by to považované za potupu.

Legenda a svadobný obrad

Tradičná kambodžská svadba trvá tri dni a tri noci. Číslo tri je pre Kambodžanov obzvlášť šťastné, pretože je spojené s tromi klenotmi budhizmu - Buddhov, kláštornou komunitou Sangha a Buddhovým učením Dhamma. Khmerský svadobný obrad je inšpirovaný krásnou legendou o svadbe prvého khmerského princa Preah Thonga a princezny z Primorska Neang Neak .

Legenda o Preah Thongovi a Neang Neak (princovi Thongovi a princeznej Naga) je základom mnohých kambodžských tradícií a svadobných zvykov. V kambodžskej kultúre sa postavy nágov - božských hadov - objavujú takmer všade. Princ Preah Thong bol indickej princ, ktorému poustevník vo sne poradil, aby vydal na východ a našiel zem, ktorú by mohol volať svojou vlastnou a z ktorej by vzíšlo veľké a prosperujúce kráľovstvo. Pripravil si loď, zásoby a spoločníkov a podľa pokynov vo sne vyplával. Po niekoľkých dňoch dorazil na ostrov bohatý na zvieratá a rastliny, ale bez ľudských obyvateľov. Rozhodol se ostrov obsadiť a začať osídľovať. Jedného večera, pri splne, Preah Thong odpočíval pod stromom Thlork, keď sa náhle voda u brehu zachvela a z mora sa vynorila skupina ľudí.

Tradičná kambodžská svadba má niekoľko tradičných krokov

Hai Goan Gomlom

Kambodžská svadba začína cestou ženícha a jeho rodiny k rodine nevesty a prinášaním darov ako sú mäso, ovocie, pečivo, nápoje a sladkosti. Hostia pri príchode dostávajú príslušné zlaté podnosy s ovocím a darčekmi, aby sa pripojili k prúdu, ktorý symbolizuje jeho cestu do domu nevesty. Podnosy sú aranžované na stole. Predstavia sa členovia rodiny a priatelia a vymenia sa zásnubné prstene.

Sien Doan Taa

Čajový obrad. Pár ponúka čaj duchom svojich predkov. Uctievanie predkov je v Kambodži bežnou praxou, takže sa jej účastnia aj mladé páry na ceste k manželstvu. Obrad prebieha tak, že duchom svojich predkov ponúknu čaj, aby ich pozvali na oslavu a uctili ich. Toto patrí medzi predsobášne tradície.

Gaat Sah

Doslovný preklad "strihanie vlasov". Počas obradu gaat sah dochádza k symbolickému ostrihaniu kambodžskej nevesty a ženícha. Nebojte sa. Nevesta a ženích neodchádzajú z obradu holohlaví, ostrihá sa len niekoľko prameňov vlasov ženícha a nevesty. Táto tradícia symbolizuje rozlúčenie páru s minulosťou a začiatok nového spoločného života.

V minulosti sa ženíchovi vlasy naozaj strihali, dnes sa tento rituál vykonáva symbolicky. Hlava rodiny je prvou osobou, ktorej sa dostáva cti symbolicky ostrihať vlasy pre pár. Potom sa v vykonávaní tohto rituálu s požehnaním a prianím všetkého dobrého striedajú ďalší príbuzní a blízki priatelia.

Soat Mun

Požehnanie mníchom. Tento zvyk, známy aj ako "požehnanie mníchov", má v budhistickej kultúre osobitné miesto. Počas obradu mnísi požehnajú novomanželov tým, že ich za doprovodu svätých modlitieb pokropia vodou a kvetmi. Hostia ticho sledujú priebeh obradu a často s úctou klonia hlavy. Ak sa však mních nemôže zúčastniť, môže požehnanie udeliť kňaz alebo jeden z prarodičov.

Sompeas Ptem

Obrad viazania manželského uzla. Obrad viazania uzla je jednou z najdôležitejších duchovných tradícií, ktorú zasnúbený pár spoločne podstupuje. Počas obradu si vedľa seba kľaknú, spoja ruky a spoločne držia zlatý meč. Tento meč má svoj pôvod v starej legende známej ako "Držanie noža" a symbolizuje vernosť a ochranu, ktorú si zasnúbený pár sľubuje. Keď pár kľačí, príbuzní si striedavo uväzujú červené šnúry okolo zápästí. Tieto predstavujú večnú lásku a spojenie dvoch duší do jednej. Podľa tradície by zasnúbenec mal nosiť tieto šnúry minimálne tri dni, alebo kým sami neupustia.

Na konci obradu sa na snúbencov hádžu kvety z palmy namočené vo svätennej vode - tento akt má priniesť zdravie, šťastie a hojnosť do ich spoločného života. Okrem toho môžu hostia na novomanžeľov hádzať tiež biele palmové semienka, čím im symbolicky prajú prosperitu a šťastie.

Bongvul Pbopul 

Kambodžský obrad bongvul pbopul nadväzuje na kultúru rad skúsenejších členov komunity pre novomanžeľov. Manželské páry sedia v kruhu okolo novomanžeľov a dávajú im požehnanie. Symbolicky si medzi sebou sedemkrát v smere hodinových ručičiek predávajú tri horiace sviece - tie predstavujú múdrosť, skúsenosti a šťastie, ktoré majú byť predané novomanžeľom.

Tradičný svadobný odev

Kambodžské svadby sú nádherné a plné farieb, pričom nevesta a ženích sú v centre pozornosti. Počas dňa sa často niekoľkokrát prezlečú - každý obrad vyžaduje iný odev. Nevesta nosí tradičný "kompot", bohato zdobenú sukňu s vrchom, a mení farby a šperky podľa časti obradu. Ženích zasa nosí tradičné nohavice s elegantnou košeľou alebo tunikou. Odev je vyrobený z hodvábu vyšívaného zlatými niťami, ktoré symbolizujú šťastie a bohatstvo. Farby odevov svadobčanov a svadobčanov sú vždy zladené, čo celým slávnostiam dodáva luxus a harmóniu.

Svadobné dary a jedlo

Svadobné dary nie sú nikdy povinnosťou, ale je rozhodne slušné nejaké priniesť. Svadobní hostia obvykle prinášajú hotovosť a vkladajú ju do krásnej obálky pre novomanželov. Svedkovia si potom do zošita zapíšu, koľko ktorý hosť daroval. Ak budú snúbenci niekedy pozvaní na svadbu hostia, ktorý daroval peniaze, vrátia mu rovnakú sumu.

Na hostine sa tancujú tradičné khmerské tance a hrá sa klasická svadobná hudba, napríklad "Som Bon" a "Bondait Kantong". Tradičné pokrmy sú bohaté a rozmanité - od curry Amok s kuracím, hovädzím alebo rybím mäsom až po rôzne predjedlá, ako sú kambodžské závitky, sladkosti, ovocie a zelenina. Každý stôl je prestretý ako bohatý bufet plný kambodžských pochúťok.

Vernosť a polygamia

Hoci v minulosti boli kambodžské sobáše často dohodnuté rodičmi, život po svadbe bol šťastný a láska medzi manželmi postupne rástla. Rozvody boli vzácne a domáce násilie takmer neexistovalo. Mnoho manželov žilo so svojimi rodičmi a v širšej rodine, ktorá im poskytovala silnú podporu, ako uvádza ethnomed.org.

Dnes sa však stav manželstva v Kambodži, rovnako ako mnoho ďalších aspektov v krajine, výrazne zhoršil. Roky vojny a extrémneho násilia ovplyvnili rodiny a tradičné hodnoty. Situácia sa prejavila aj nečakaným smerom k vernosti medzi manželmi. Tá je teraz voľnejšia a ekonomické ťažkosti, ktoré nútia mužov opúšťať svoje dediny a hľadať prácu, situáciu ďalej komplikujú. Kambodžská spoločnosť sa tak musí často vyrovnávať s častými mimomanželskými vzťahmi, opúšťaním manželiek a detí. Situácia patrí k závažným sociálnym problémom tamtoj spoločnosti.

Moderná ústava polygamiu zakazuje, ale niektorí tvrdia, že sa stále praktizuje tam, kde si to rodina môže finančne dovoliť. Vplyv vojny a masového zabíjania mužov počas vlády Červených Khmérov spôsobil populácnu nerovnováhu medzi mužmi a ženami. Spoločenský, finančný a emocionálny tlak núti vdovy, slobodné ženy a dievčatá prijímať partnerov, aj keď sú už vydaté. Mnoho detí sa rodí mimo manželstva a medzi ženami často vzniká žiarlivosť a konflikty kvôli jednému mužovi.

Násilie medzi ženami je často brutálne. Objavujú sa aj prípady "kyselinových útokov", keď žiarlivá manželka poleje manželovu milenku kyselinou. Cieľom útoku nie je zabitie, ale zmrzačenie obete. K takým incidentom dochádza naprieč spoločenskými vrstvami. K najznámejšiemu prípadu došlo v roku 1999, keď manželka a bodyguardi vysokého vládneho úradníka vyliali na tvár osemnásťročnej milenky svojho manžela 5 litrov kyseliny a spôsobili obeti hrozné znetvorenie a vážne poškodenie zraku a sluchu.

Nevera medzi manželmi môže mať aj smrteľné následky. Muži sa môžu nakaziť vírusom HIV z mimomanželských vzťahov a preniesť ho na svoje ženy, keď sa vrátia domov z práce. Počet prípadov HIV/AIDS v Kambodži rýchlo rastie a postihuje aj deti, ktoré sa s týmto vírusom narodili.

Štatisticky je však rozvodovosť stále nízka. Rozvod je považovaný za potupu, najmä pre ženy. Spoločenské tradície a súčasné rodinné zákony uprednostňujú zmierenie pred rozvodom, a to aj v prípade vážneho fyzického alebo psychického ohrozenia jedného z partnerov. Pre Kambodžanov môže byť manželstvo niekedy skôr rituálom než právnou záležitosťou. V USA sa napríklad mnoho khmerských mužov okázale žení a vydáva bez právnej registrácie, aby si zachovali nárok na sociálne dávky. V takých prípadoch nie je rozvod nutný, ak sa pár nerozhodne zostať spolu.

Domáce násilie v Kambodži

Ďalším prejavom zhoršujúcej sa kvality manželského života v Kambodži je rastúce domáce násilie.

Domáce násilie sa v Kambodže často prejavuje fyzickým týraním žien a detí zo strany manžela alebo otca. Rovnako časté je aj emocionálne zneužívanie. Páchateľmi sú často veľmi agresívni muži. Polovica žien, ktoré uviedli, že boli týrané, utrpela zranenia, pričom viac ako polovica týchto zranení bola na hlave. Ženy opisovaly bitky, bičovanie, bodanie nožom, a dokonca aj útoky sekerou. K násilí často dochádza aj na verejnosti.

Ako uviedla jedna kambodžská žena podľa ethnomed.org:

"Ak je v mesiaci tridsať dní, zdá sa, že ma môj manžel bije šesťdesiatkrát. Susedia vedia, že ma v noci bije. Vždy si myslia, že je to sexuálny spor. Susedia mi často radia: 'Keď tvoj manžel chce sex, musíš mu ho dať. Keď to neurobí, udrie ťa.'"

 

Zdroj : autorský text, Theknot.com, Khmerstorylovers3.yolasite.com, Cambodiatravel.com, Philarchive.org, Ethnomed.org

Páčil sa vám článok?
Diskusie 0 Vstúpiť do diskusie