Top hledané
Výsledky (0)
Na Slovensku je veľa nabíjačiek a elektromobily sa stávajú bežnou súčasťou dopravy.

Elektroautom v Česku a nielen v Prahe. Obľúbené mýty už dávno neplatia

Radim Červenka
14.Nov 2025
+ Pridať na Seznam.cz
3 minuty
Dobíjacia stanica v rámci pouličného osvetlenia v Prahe

Automobilizmus nie je len o doprave, ale je to tiež pre mnohých ľudí životný štýl. Desaťročia k nemu patrilo tankovanie benzínu alebo nafty. Elektromobily v súčasnosti rastú ako huby po daždi. Ich používanie však sprevádza množstvo mýtov, ktoré už vo svetle dát neobstoja. Týkajú sa najmä možnosti dobíjania. V Česku je pri tom viac dobíjacích staníc a v Prahe sa k dobíjaniu budú používať pouličné lampy.

Hoci sa zdá, že z úmyslu krajín únie dvadsaťsedmičky ukončiť výrobu nových automobilov so spaľovacími motormi v roku 2035 sa nesplní, trend elektromobility dorazil aj do Česka a prudko sa rozvíja. Kedysi obskurné automobily značky Tesla sú na cestách už etalónom a sprevádza ich tichý zvuk radu iných modelov batériových elektromobilov (BEV).

Benzín k autám patril dlhé desaťročia a predstaviť si jazdenie bez neho je predsa len krokom do neznáma. Práve prístup k palivu môže vzbudzovať nedôveru. V Česku je jedna z najhustejších sietí čerpacích staníc v Európe. Verejne prístupných je v tuzemsku 3970 "benzíniek" a natankovať tak nie je žiadny problém.

Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m
Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m, Praha 1

Ešte relatívne nedávno, v roku 2011 existovala v Česku jedna jediná verejná nabíjacia stanica pre elektromobily. Ale elektromobilita je prudko meniaci sa fenomén, ktorého aspekty sa menia takmer z dňa na deň. Nyje tak v Česku dostupných 5 733 nabíjacích bodov, napriek tomu by nebolo úplne pravdivé povedať, že nabíjacích staníc je viac než čerpacích staníc. Časť nabíjacích bodov stojí osamote, ale na niektorých staniciach ich je viac (podobne ako na čerpacích staniciach je viac čerpacích stojanov) a tak celkový počet staníc na nabíjanie elektromobilov vyjde na 3 258.

Elektromobilov je na Slovensku podstatne menej ako áut so spaľovacím motorom, preto na jednu verejnú nabíjačku pripadá len 5 elektromobilov. V praxi to znamená, že z hľadiska kvantity je na Slovensku infraštruktúra pripravená na oveľa väčšie množstvo elektroáut na cestách. Mýtus o nedostatočnosti kapacít elektronabíjačiek však nie je úplne vymyslený.

Podľa cieľa EÚ v nariadení o alternatívnych pohonoch by mal byť nabíjací robot k dispozícii každých 60 kilometrov v oboch smeroch jazdy, čo zatiaľ v celom Česku nie je. Nabíjačiek však naďalej pribúda, aj napriek nevyužitej kapacite a niekedy aj originálnym spôsobom.

Pražská spoločnosť Technologie hl. m. Prahy prišla na najväčšom svetovom veľtrhu smart cities v Barcelone s zaujímavým riešením pre nabíjačky v mestských rezidenčných štvrtiach. Nabíjaciu stanicu integrovali do stĺpu verejného osvetlenia (pozrite úvodnú fotografiu).

„Praha má ambíciu byť moderným, zodpovedným a chytro riadeným mestom. A práve v Barcelone sme ukázali, že inovácie môžu byť prirodzenou súčasťou mestskej infraštruktúry. Naše riešenie stĺpu verejného osvetlenia s integrovanou nabíjacou stanicou je dôkazom, že smart city nemusí byť plné nových zariadení, ale predovšetkým chytrých nápadov. V tomto prípade využívame to, čo už v meste existuje, teda sieť osvetlenia, a premieňame ju na sieť budúcnosti. Bez zbytočných zásahov do priestoru, ale s maximálnou funkčnosťou,“

povedal o vystavovaných prototypoch predseda predstavenstva THMP Tomáš Jílek.

Nabíjanie elektromobilu je však naozaj veda. Batériu nie je vhodné nabíjať na 100 % kvôli strate kapacity, cena na nabíjacích staniciach sa môže líšiť v násobkoch až po lákavú možnosť nabíjania solárnou energiou, kedy je potom možné jazdiť úplne zadarmo. 

Minulý rok sa v Prahe objavil ďalší inovačný prvok, ktorý ponúka možnosť jazdiť "zadarmo". Bol tu postavený prvý solárny prístrešok. Spája výhody tzv. suchého státia a zároveň umožňuje z panelov tvoriacich strechu nabíjať energiu. Hoci za našimi hranicami existujú takéto zariadenia aj pre verejné nabíjanie, za moravskou hranicou je možné taký vidieť hneď v pohraničnom mestečku Laa an der Thaya. Ten prvý český postavila do svojho servisného strediska THMP. Možno aj takto bude vyzerať budúcnosť elektronabíjania.

Prečo sa však experimentuje s rôznymi možnosťami pre BEV, keď nie je pochybnosti o tom, že spaľovacie motory fungujú? Elektromotor má jednu zásadnú výhodu oproti spaľovaciemu. Má niekoľkonásobne vyššiu účinnosť. Nehľadiac na to, že jeho výfuk môže byť umiestnený v najbližšej uhoľnej elektrárni.

"Uhoľná má CZT a emotor vyššiu účinnosť. Naopak úplne ignorujete ťažbu ropy, dopravu a výrobu nafty. V realite je to 16% vs. 82% a 6000 ľudí nezomrie predčasne, pretože to, čo ide z uhoľnej elektrárne, sa nedá s EURO3 porovnať. A navyše máme elektrinu na 14M EV z nízkouhlíkových zdrojov,"

argumentoval štatistickým porovnaním účinností motorov v jednej z mnohých diskusií na X Lukáš Hatas, riaditeľ Asociácie pre elektromobilitu.

Zdroje: autorský text, TZ, X, MPO, cistadoprava.cz, novinky.cz, SeznamZprávy,cz

Páčil sa vám článok?
Diskusie 0 Vstúpiť do diskusie