Karlovarský festival nie je len o filmoch. Je to módný ring, kde víťazí odvaha, elegancia a občas aj zmysel pre humor. Poďte sa s nami pozrieť na prehliadku rób, ktoré zostali v pamäti nielen fanúšikom, ale mnohokrát aj v srdciach módnych kritikov.
Ak vážení módni kritici na niekoho každý rok čakajú ako na súcit, je to herečka Jitka Čvančarová. Tá sa obvykle nebojí výrazných modelov, ktoré na červenom koberci nikto neprehliadne. V žiarivo modrých šatách s obrovskými rukávmi a korzetom v štýle Popolušky sa ale pred rokmi moc pochvál nedočkala. Dokonca ju niektorí v diskusiách prirovnávali k bazénu - a to nie len kvôli farbe šiat, ale aj šírke sukne.
Je tiež pravidlom, že Čvančarová obvykle stávkuje na svoje ženské krivky a nebojí sa ich na červenom koberci ukázať. Ale čo ostatní?
Aktorka Klára Issová tehdy vystúpila v modeli, ktorý by mohol smelo súťažiť o najzvláštnejší vzor celého desaťročia. Čierne šaty a cez ne žiarivo žltá sieť pripomínajúca buď umenie z hodín textilu, alebo zmenšeninu dekoratívnej rybárskej siete - vlastne to celé nedávalo veľa zmyslu. Klaře s jej perfektnou postavou sa pred rokmi mohla dovoliť oveľa viac.
Bolo to odvážne, hravé, ale aj dosť kontroverzné. Niekto to vnímal ako módný výkrik "do tmy", ale keď sa už niekto rozhodne pre módný experiment, mal by do toho ísť naplno. A Klára šla.
Na červený koberec dorazila podnikateľka Ornella Koktová ako z iného sveta a bulvár mal vtedy hostinu. Látka v olivovej farbe sa na Ornelle leskla ako čerstvo vyčistený lístok a vrch? Ten jej ramená zbytočne rozširoval. Dostala vtedy prezývku Drobtiná, ako spomienka na populárnu rozprávku Tri orechy pre Popolušku.
Je však nutné povedať, že taký model vynosila Ornella v čase, keď sa zdalo, že sa ešte hľadá. Stala sa známou vďaka vzťahu so svojím súčasným manželom Josefom Koktou. Spolu sa dali, keď bol ešte ženatý s moderátorkou Gabrielou Partyšovou. Dnes už Ornella presne vie, čo jej sluší a nepotrebuje na seba upozorňovať. V poslednej dobe tiež výrazne schudla a vyzerá fantasticky. A ako prezradila, do Varov sa tento rok chystá tiež. Tak uvidíme, aké modely si tentoraz priniesla so sebou.
Tričká, flitry, farby – toho sa pred pár rokmi herečka Eva Podzimková nebála. Rozhodla sa rozžiariť červený koberec doslova ako diskotéka z osemdesiatych rokov. Šaty odrážali svetlá tak silno, že zrejme rušili kameramanov stojacich vonku pred Thermalom.
Je to ale jeden z najodvážnejších modelov, ktorý sme na Eve za tie roky videli. Obvykle totiž volí čiernu alebo bielu, nedávno tiež prekvapila, keď si ostrihala svoje dlhé tmavé vlasy úplne na krátko. Isté je, že v živote sa zmien rozhodne nebojí. A ak chcela takýmito šatami upútať pozornosť, podarilo sa jej to fantasticky. Toto je presne ten model, ktorý si buď zamilujete, alebo vám z neho píská v ušiach. A to je na Varech vlastne správne.
Na prvý pohľad elegantné šaty v farbe zrelého merlota a strih, ktorý by slušal aj antickej bohyni. Také vyniesla pred rokmi herečka Petra Nesvačilová. Vlasy spletené do drobných copíkov zľahčili vážnosť a umožnili Petre vyzerať rozmarno. Ale potom to príde. Na boku sa lesknú farebný kolibrík, ktorý tam buď pristál náhodou, alebo je odkazom módnych bedárov, že to všetko Petra berie s prehľadom.
Zelené písmenko outfit farebne rozbiť, ale možno aj trochu mätie. Zrejme by tu lepšie fungoval zlatý alebo strieborný detail, aby sa zvýraznil večerný štýl. Celkovo je to ale príjemná klasika - hoci s malým výstrelokom. Niekedy menej stačí a tu to takmer klaplo. A Kolibrík je proste vec názoru.
Či už v energickej korálovej s odkrytými ramenami alebo v zlatavých čipkách s jemným kvetinovým dekorom, Andrea Bartošková bola každým rokom tichou, ale neprehliadnutelnou hviezdou festivalu. Nikdy sa nepotrebovala predvádzať, napriek tomu vynikla. Zatiaľčo mnohé slávne ženy sa snažili ohromiť za každú cenu, ona stavila na nenútený šarm a noblesu, ktorá jej bola vlastná. Po boku svojho muža Jiřího Bartošku vždy pôsobila ako najkrajšia ozdoba, aniž by sa o to snažila.
Ak mal mať karlovarský festival svoju prvú dámu módy, bola to práve ona.
Na iných by možno tento potlač pôsobil ako nápaditá odkaz na 70. roky. Lenže Ester tentokrát šlápla vedľa. Zvláštny geometrický motív v khaki tónoch, k tomu strih, ktorý zbytočne zdôrazňuje každý záhyb, a výsledok? Nešťastný celok, ktorý zbytočne prebíja inak krásnu postavu i tvár.
Aňa vedľa nej v saku s páskom pripomenula, že jednoduchosť je často najväčšia výhra.