V posledných týždňoch zažíva hudobná scéna vzrastajúci záujem o tvorbu kapely The Velvet Sundown. Nebolo by na tom nič divné, keby sa v skutočnosti neukázalo, že ju vytvorila umelá inteligencia. Rozhodne to ale nie je jediný prípad - tváre slávnych skupín Boney M alebo Milli Vanilli možno vyzerajú dobre, ich party za nich ale spevá niekto úplne iný. Kontroverzie v minulosti vyvolala tiež domáca skupina Lunetic.
Hudobný projekt The Velvet Sundown vznikol len na prelome júna a júla. Stihol toho však veľa. Vydal dva albumy a na platforme Spotify získal už približne 1,5 milióna fanúšikov. Od začiatku však skupinu sprevádzala rad kontroverzií, ktoré vzbudzovali veľké podozrenie – fotografie členov pôsobili neprirodzene. Kapela zatiaľ zároveň nikde nevystupovala na verejnosti.
Streamovacia služba Deezer medzitým radšej na svojich stránkach pri tejto skupine poznamenala nasledové:
„Niektoré skladby na tomto albume mohli byť vytvorené pomocou umelej inteligencie."
Skupina, ktorá sa vďaka svojej vizáži a hudobnému štýlu stylizuje do 70. rokov, pod tlakom nakoniec na Spotify priznala, že ju umelá inteligencia skutočne aj zrodila.
„Nie je to vtip, je to zrkadlo. Umelecká provokácia, ktorej cieľom je spochybniť hranice tvorby, identity a budúcnosť samej hudby v ére umelej inteligencie,"
predstavili Velvet Sundown na on-line platforme.
Či za projektom stojí jednotlivec, alebo skupina ľudí, zatiaľ nie je jasné. Autor zostáva v anonymite a zarába na stále rastúcej popularite. Poslucháčom to však nevadí. Aktuálne sa vraj na Deezer dostáva každodenne takmer pätina hudby, ktorá je kompletná vytvorená práve umelou inteligenciou. Až 70 percent pritom spadá do kategórie „podvrhnutej hudby“.
Web Music Business Worldwide nedávno identifikoval 13 umelcov, ktorých mala vytvoriť umelá inteligencia. Country projekt Aventhis, metalová kapela Devil Inside alebo projekt Nick Hustles, ktorý čerpá inšpiráciu zo soul légendy Marvina Gaye, údajne podľa tohto zdroja mesačne počúvajú milióny ľudí.
Ani v minulosti si verejnosť veľmi nelámala hlavu s tým, či sú ich obľúbenci naozaj takí borci, alebo ide len o podvod. Asi najkričavejším príkladom je tvorba producenta Franka Fariana, ktorý stál za projektmi Milli Vanilli a Boney M. Hity ako Girl I´m Gonna Miss You alebo Rivers of Babylon sa síce nezmazateľne zapísali do histórie modernej populárnej hudby, pre niektorých z protagonistov, ktorí ich verejne prezentovali, sa však po čase stali doslova nočnou morou.
Milli Vanilli tvorilo duo Fab Morvan a Rob Pilatus. Samotné piesne však namiesto nich spieval niekto iný. Vedľa Charlese Shawa to bolo niekoľko ďalších vokalistov, ktoré Farian zmiešal a elektronicky upravil tak, aby piesne pôsobili dostatočne lákavo.
Sláva si však svoju zobrala daň, keď sa Pilatus zaplietol do série prepadení a stal sa drogovo závislým. Farian mu síce zaplatil liečenie, v apríli roku 1998 bol ale nájdený mŕtvy v hotelovej izbe. Pravdepodobne sa predávkoval drogami.
Boney M na pódiu tvorilo duo kvalitných jamajských speváčok, ktoré dopĺňala britská modelka. O vizuálnu stránku sa potom tiež postaral jej mužský protihráč - očarujúci karibský tanečník Bobby Farrell. Neskôr sa prezradilo, že jeho spevácky príspevok v štúdiu zabezpečil sám Farian. Členovia Boney M spolu vydržali niekoľko rokov, počas ktorých sa dostali aj do Východného bloku a potom sa rozpadli.
Zatajovanie reality sa spočiatku nevyhlo ani domácej chlapčenskej skupine Lunetic, na ktorej debutovom albume z konca 90. rokov sa pôvodne podieľal aj spevák Dalibor Kaplan. Album vtedy prelomilo dlhoročné rekordy predaja a vypredané turné vyvolalo hystériu v celej krajine. Kaplan o sebe tvrdil, že za skupinu nazpíval podstatnú časť piesní a že jeho hlas znie z playbacku na koncertoch. Treba dodať, že vydavateľská spoločnosť jeho angažmán v zápätí sama potvrdila.
Showbyznys je často o ostrých laktiach. Rôzne podrazy, ohovárania či protislužby boli a sú bežné. Pripravujúci trend umelej inteligencie však celé hudobné prostredie mení doslova k nepoznaniu. Už nevadí, keď sa nám prezentujú interpreti, ktorí snáď ani vôbec neexistujú. Staví jediné - vyspelé technológie, ktoré všetko podstatné zariadia.
Zdroje: autorský text, ČTK, Reflex, Deezer, Spotify, Music Business Wordwide